Maak patiënten bewuster met
Storytelling
Bij uwnoshow.nl geloven we in de kracht van verhalen. En wat is er krachtiger dan met beeld een verhaal te vertellen?
Zolang de patiënt het wegblijftarief niet heeft betaald sturen we opeenvolgend diverse betaalverzoeken met een boodschap waarin we op een ludieke manier wijzen op de verschillende gevolgen van een no show.
Financiële en operationele gevolgen van een noshow
Storytelling
Wat zijn de gevolgen van een no show? Hieronder noemen we een aantal directe en indirecte gevolgen.
Gemiste kans voor andere patiënten
Was de afspraak tijdig geannuleerd dan had een andere patiënt behandeld kunnen worden.
Invloed op de patiëntenzorg
Dit is niet direct een financiële kostenpost, maar het uitstellen van medische zorg kan gevolgen hebben voor de gezondheidstoestand van de patiënt, wat uiteindelijk tot hogere kosten kan leiden.
In sommige gevallen kunnen er materialen of medicijnen zijn voorbereid voor de afspraak die na de No Show niet meer gebruikt kunnen worden.
Afschrijvingskosten
Breakdown financiële gevolgen van een No Show
Wat kost één No Show? En wat zijn dan de kosten voor een middelgroot ziekenhuis?
Impact van één no-show afspraak ziekenhuis
Financieel
Impact van 20.000 no shows in een ziekenhuis
Voorkomen is beter dan genezen. Dit wordt vaak toegepast binnen ziekenhuizen en zorginstellingen. Zeker bij het managen van no-shows. Veel zorgverleners nemen al maatregelen om no-shows te voorkomen, zoals het sturen van herinneringen per email en sms. Veel afspraken worden gelukkig op tijd verzet of afgezegd.
De oplossing met uwnoshow.nl
O P L O S S I N G
-
Mag een ziekenhuis wel een wegblijftarief in rekening brengen?Ziekenhuizen mogen zelf bepalen of en wanneer zij een wegblijftarief in rekening brengen. Ziekenhuizen moeten patiënten vooraf wel duidelijk informeren over een wegblijftarief, tijdens het maken van de afspraak, in de bevestiging van de afspraak etc. In ieder geval mag het de patiënt niet ontgaan zijn dat er bij het niet komen opdagen zonder geldige reden er kosten aan verbonden zijn. De kosten moeten ook benoemd zijn in exacte bedragen. Communiceer het bijvoorbeeld volgens onderstaande voorbeelden Tijdens de afspraak bevestiging Door 48 uur voor de afspraak nog een email of sms te versturen en te herinneren aan de afspraak Een bordje in de wachtkamer In informatiefolders Vermelding op de website waar de afspraak online gemaakt kan worden. Vermelding in de algemene voorwaarden
-
Waarom wegblijftarief?Het wegblijftarief moet patiënten stimuleren om gemaakte afspraken na te komen. Of tijdig af te zeggen. Dit voorkomt onnodige wachtlijsten. In de tijd die voor u gereserveerd was, had iemand anders geholpen kunnen worden.
-
Wat zijn de opbrengsten voor het ziekenhuis ?Welk deel van het wegblijftarief het ziekenhuis toekomt, hangt af van het aantal acties dat is afgesproken in de workflow van de bewustwordingscampagne. Alleen indien een patiënt het wegblijftarief heeft betaald, brengen we een deel van de kosten in mindering op de ontvangsten voor het ziekenhuis. Hoeveel dit is, hangt af van de duur en ingezette middelen van de campagne. Dit bedrag wordt verrekend met de periodieke uitbetalingen.
-
Wat voor diensten levert uwnoshow voor het bedrag wat in mindering strekt op het wegblijftarief ?Het inzetten van personeel op de customerservice centrale voor de persoonlijke behandeling van inkomende telefoontjes, whatsapp- en e-mail het inzetten van de software Print en portokosten SMS kosten, kosten automatische belacties Kosten voor het betalingsverkeer, Het verwerken en overboeken van de betalingen naar de zorgverlener Administreren van alle contactmomenten Genereren en beschikbaar stellen van managementinformatie Hosting en beveiliging van het softwareplatform
-
Moeten wij nog iets doen nadat een noshow in het systeem is gezet?Het no-show platform neemt voor 99% de werkzaamheden uit handen. Alle weren, bezwaren, telefoontjes, mailtjes, enz worden door onze servicecenter behandeld en alle betalingen worden door ons verwerkt. De patiënten worden op diverse manieren benaderd na een no show (email, sms, post, WhatsApp). In alle communicatie wordt de nadruk gelegd op een stukje bewustwording (storytelling, pictogrammen, eenvoudig taalgebruik), en daarbij worden alleen de contactgegevens van het servicecenter gegeven, zodat uw medewerkers daarmee niet worden belast. In alle communicatie worden online betaalmogelijkheden toegevoegd (Betaallink, QR-code etc.).
Hoe creëren we bereidheid tot betalen én bewustwording?
Bewustwording
Vriendelijke, neutrale en begrijpelijke communicatie.
Communicatie door middel van storytelling waarbij in elk nieuw bericht meer uitleg gegeven wordt over de gevolgen van een
No Show.
Vriendelijke opvolging
Bieden van online betaalgemak
Laat de patiënt kiezen op de manier dat zij zelf willen betalen. Stuur berichten per email, sms of whatsapp. En biedt ze de mogelijkheid om met de betaalmethode naar keuze te betalen
(iDeal, creditcard, automatische incasso etc).
Met betaalgemak
Een redelijk maar zo laag mogelijk forfaitair
wegblijftarief van € 35,00
Geen verhogingen met rente en incassokosten, maar door blijven gaan met het bewust maken van de patiënt
Een redelijk tarief
eenvoudig uw no-shows verlagen
Door het wegblijftarief te verlagen, bereiken we twee dingen
Het invoeren van een bescheiden wegblijftarief door ziekenhuizen kan worden gezien als een effectieve en begripvolle benadering om patiënten bewust te maken van het belang van het nakomen van afspraken. Door het bedrag laag te houden, wordt het niet als onredelijk ervaren door patiënten, wat leidt tot een hogere acceptatie en snellere betalingen.
-
Het lage bedrag zal niet als onredelijk hoog worden beschouwd door de patiënt en om die reden in veel gevallen betaald worden.
-
Na de betaling van het wegblijftarief door de patiënt, kunnen we concluderen dat het doel van bewustwording is bereikt. Dit is meetbaar in de vorm van een verandering in het gedrag van de patiënt bij toekomstige afspraken. Er is een grotere kans dat de patiënt voortaan meer aandacht besteedt aan het tijdig verzetten of annuleren van afspraken, of zich er simpelweg aan houdt.