

Jaarlijks vervallen in Nederland bij de ziekenhuizen tussen 2 tot 2,5% van alle afspraken door no-shows
(Bron: Rtl-nieuws 12 augustus 2023).
Ziekenhuizen en zorginstellingen nemen al veel maatregelen ter voorkoming van No Shows. Publicaties om afspraken op tijd te verplaatsen op de website of polikliniek, het versturen van herinneringen per sms en email.
Het versturen van alleen een No Show factuur zal het tij naar onze mening niet keren.
Het fenomeen No Shows blijft een probleem in de zorg. Wij denken met uwnoshow.nl een bijdrage te kunnen leveren in het oplossen van het probleem.
Breng het aantal No Shows terug,
maak ruimte voor zorg

eenvoudig uw no-shows verlagen
Verlaag de No Shows met een bewustmakingscampagne
De meeste ziekenhuizen hebben al veel inspanningen geleverd om het aantal no-shows bij afspraken te verminderen, waaronder het versturen van herinneringen en het implementeren van annuleringsbeleid etc. Ondanks deze maatregelen blijft het aantal patiënten dat niet opdaagt zonder afmelding een uitdaging. Een nieuwe effectieve aanpak om dit probleem aan te pakken, is het starten van een bewustmakingscampagne gericht op de individuele patiënt door middel van storytelling met daaraan gekoppeld een wegblijf tarief.
Deze persoonlijke benadering houdt in dat patiënten bewust worden gemaakt van de impact van hun afwezigheid. Door patiënten direct aan te spreken en hen te informeren over de gevolgen van no-shows, zoals langere wachttijden voor anderen en onbenutte zorgcapaciteit. We blijven de campagne volgen net zolang totdat het wegblijf tarief voldaan is. Zonder extra kosten voor de patiënt, maar wel met een plan om de bewustwording bij de patient te vergroten.
Financiële en operationele gevolgen van een noshow
Operationeel
Wat zijn de gevolgen van een no show? Hieronder noemen we een aantal directe en indirecte gevolgen.
Personeelskosten
Omdat medisch personeel en eventueel aanwezige specialisten voor de afspraak zijn ingepland, moeten zij toch worden betaald, ongeacht de no show.
Operationele kosten
De ruimte waar de afspraak plaats zou vinden is vaak speciaal voorbereid, inclusief apparatuur en andere voorzieningen, wat operationele kosten met zich meebrengt
Het beheer van afspraken, inclusief de tijd en middelen die nodig zijn voor het opnieuw plannen van gemiste afspraken, kosten tijd en inspanning, en dus geld.
Administratieve kosten
Bij een tijdige annulering had de ruimte voor een andere behandeling ingezet kunnen worden
Inefficiënte inzet behandelruimte
Gemiste kans voor andere patiënten
Was de afspraak tijdig geannuleerd dan had een andere patiënt behandeld kunnen worden.
Invloed op de patiëntenzorg
Dit is niet direct een financiële kostenpost, maar het uitstellen van medische zorg kan gevolgen hebben voor de gezondheidstoestand van de patiënt, wat uiteindelijk tot hogere kosten kan leiden.
In sommige gevallen kunnen er materialen of medicijnen zijn voorbereid voor de afspraak die na de No Show niet meer gebruikt kunnen worden.
Afschrijvingskosten
Breakdown financiële gevolgen van een No Show
Wat kost één No Show gemiddels? En wat zijn dan de kosten voor een middelgroot ziekenhuis?
Impact van één no-show afspraak ziekenhuis

Financieel
Impact van 20.000 no shows in een ziekenhuis

Voorkomen is beter dan genezen. Dit wordt vaak toegepast binnen ziekenhuizen en zorginstellingen. Zeker bij het managen van no-shows. Veel zorgverleners nemen al maatregelen om no-shows te voorkomen, zoals het sturen van herinneringen per email en sms. Veel afspraken worden gelukkig op tijd verzet of afgezegd.
De oplossing met uwnoshow.nl
O P L O S S I N G

Hoe creëren we bereidheid tot betalen én bewustwording?
Bewustwording
Vriendelijke, neutrale en begrijpelijke communicatie.
Communicatie door middel van storytelling waarbij in elk nieuw bericht meer uitleg gegeven wordt over de gevolgen van een
No Show.
Vriendelijke opvolging
Bieden van online betaalgemak
Laat de patiënt kiezen op de manier dat zij zelf willen betalen. Stuur berichten per email, sms of whatsapp. En biedt ze de mogelijkheid om met de betaalmethode naar keuze te betalen (iDeal, creditcard, automatische incasso etc).
Met betaalgemak
Een redelijk maar zo laag mogelijk forfaitair wegblijftarief van € 35,00
Geen verhogingen met rente en incassokosten, maar door blijven gaan met het bewust maken van de patiënt
Een redelijk tarief

eenvoudig uw no-shows verlagen
Door het wegblijftarief laag te houden bereiken we twee dingen
Het invoeren van een bescheiden wegblijftarief door ziekenhuizen kan worden gezien als een effectieve en begripvolle benadering om patiënten bewust te maken van het belang van het nakomen van afspraken. Door het bedrag laag te houden, wordt het niet als onredelijk ervaren door patiënten, wat leidt tot een hogere acceptatie en snellere betalingen.
-
Het lage bedrag zal niet als onredelijk hoog worden beschouwd door de patiënt en om die reden in veel gevallen betaald worden.
-
Na de betaling van het wegblijftarief door de patiënt, kunnen we concluderen dat het doel van bewustwording is bereikt. Dit is meetbaar in de vorm van een verandering in het gedrag van de patiënt bij toekomstige afspraken. Er is een grotere kans dat de patiënt voortaan meer aandacht besteedt aan het tijdig verzetten of annuleren van afspraken, of zich er simpelweg aan houdt.