top of page

Jaarlijks vervallen in Nederland bij de ziekenhuizen tussen 2 tot 2,5% van alle afspraken door no-shows 

(Bron: Rtl-nieuws 12 augustus 2023).

Ziekenhuizen en zorginstellingen nemen al veel maatregelen ter voorkoming van No Shows. Publicaties om afspraken op tijd te verplaatsen op de website of polikliniek, het versturen van herinneringen per sms en email.

 

Het versturen van alleen een No Show factuur zal het tij naar onze mening niet keren. 

 

Het fenomeen No Shows blijft een probleem in de zorg. Wij denken met uwnoshow.nl een bijdrage te kunnen leveren in het oplossen van het probleem.

Breng het aantal No Shows terug,

maak ruimte voor zorg 

eenvoudig uw no-shows verlagen

Verlaag de No Shows met een bewustmakingscampagne


De meeste ziekenhuizen hebben al veel inspanningen geleverd om het aantal no-shows bij afspraken te verminderen, waaronder het versturen van herinneringen en het implementeren van annuleringsbeleid etc. Ondanks deze maatregelen blijft het aantal patiënten dat niet opdaagt zonder afmelding een uitdaging. Een nieuwe effectieve aanpak om dit probleem aan te pakken, is het starten van een bewustmakingscampagne gericht op de individuele patiënt door middel van storytelling met daaraan gekoppeld een wegblijf tarief. 

Deze persoonlijke benadering houdt in dat patiënten bewust worden gemaakt van de impact van hun afwezigheid. Door patiënten direct aan te spreken en hen te informeren over de gevolgen van no-shows, zoals langere wachttijden voor anderen en onbenutte zorgcapaciteit. We blijven de campagne volgen net zolang totdat het wegblijf tarief voldaan is. Zonder extra kosten voor de patiënt, maar wel met een plan om de bewustwording bij de patient te vergroten. 

Financiële en operationele gevolgen van een noshow 

Operationeel

Wat zijn de gevolgen van een no show? Hieronder noemen we een aantal directe en indirecte gevolgen.  

Personeelskosten

Omdat medisch personeel en eventueel aanwezige specialisten voor de afspraak zijn ingepland, moeten zij toch worden betaald, ongeacht de no show. 

Operationele kosten

De ruimte waar de afspraak plaats zou vinden is vaak speciaal voorbereid, inclusief apparatuur en andere voorzieningen, wat operationele kosten met zich meebrengt

Het beheer van afspraken, inclusief de tijd en middelen die nodig zijn voor het opnieuw plannen van gemiste afspraken, kosten tijd en inspanning, en dus geld. 

Administratieve kosten

Bij een tijdige annulering had de ruimte voor een andere behandeling ingezet kunnen worden

Inefficiënte inzet behandelruimte

Gemiste kans voor andere patiënten

Was de afspraak tijdig geannuleerd dan had een andere patiënt behandeld kunnen worden. 

Invloed op de patiëntenzorg

Dit is niet direct een financiële kostenpost, maar het uitstellen van medische zorg kan gevolgen hebben voor de gezondheidstoestand van de patiënt, wat uiteindelijk tot hogere kosten kan leiden. 

In sommige gevallen kunnen er materialen of medicijnen zijn voorbereid voor de afspraak die na de No Show niet meer gebruikt kunnen worden. 

Afschrijvingskosten

Breakdown financiële gevolgen van een No Show 

Wat kost één No Show gemiddels? En wat zijn dan de kosten voor een middelgroot ziekenhuis? 

Impact van één no-show afspraak ziekenhuis 

Financieel

Impact van 20.000 no shows in een ziekenhuis 

Voorkomen is beter dan genezen. Dit wordt vaak toegepast binnen ziekenhuizen en zorginstellingen. Zeker bij het managen van no-shows. Veel zorgverleners nemen al maatregelen om no-shows te voorkomen, zoals het sturen van herinneringen per email en sms. Veel afspraken worden gelukkig op tijd verzet of afgezegd.

De oplossing met uwnoshow.nl 

O P L O S S I N G

  • Mag een ziekenhuis wel een wegblijftarief in rekening brengen?
    Ziekenhuizen mogen zelf bepalen of en wanneer zij een wegblijftarief in rekening brengen. Ziekenhuizen moeten patiënten vooraf wel duidelijk informeren over een wegblijftarief, tijdens het maken van de afspraak, in de bevestiging van de afspraak etc. In ieder geval mag het de patiënt niet ontgaan zijn dat er bij het niet komen opdagen zonder geldige reden er kosten aan verbonden zijn. De kosten moeten ook benoemd zijn in exacte bedragen. Communiceer het bijvoorbeeld volgens onderstaande voorbeelden Tijdens de afspraak bevestiging Door 48 uur voor de afspraak nog een email of sms te versturen en te herinneren aan de afspraak Een bordje in de wachtkamer In informatiefolders Vermelding op de website waar de afspraak online gemaakt kan worden. Vermelding in de algemene voorwaarden
  • Waarom wegblijftarief?
    Het wegblijftarief moet patiënten stimuleren om gemaakte afspraken na te komen. Of tijdig af te zeggen. Dit voorkomt onnodige wachtlijsten. In de tijd die voor u gereserveerd was, had iemand anders geholpen kunnen worden.
  • Wat zijn de opbrengsten voor het ziekenhuis ?
    Welk deel van het wegblijftarief het ziekenhuis toekomt, hangt af van het aantal acties dat is afgesproken in de workflow van de bewustwordingscampagne. Alleen indien een patiënt het wegblijftarief heeft betaald, brengen we een deel van de kosten in mindering op de ontvangsten voor het ziekenhuis. Hoeveel dit is, hangt af van de duur en ingezette middelen van de campagne. Dit bedrag wordt verrekend met de periodieke uitbetalingen.
  • Wat voor diensten levert uwnoshow voor het bedrag wat in mindering strekt op het wegblijftarief ?
    Het inzetten van personeel op de customerservice centrale voor de persoonlijke behandeling van inkomende telefoontjes, whatsapp- en e-mail het inzetten van de software Print en portokosten SMS kosten, kosten automatische belacties Kosten voor het betalingsverkeer, Het verwerken en overboeken van de betalingen naar de zorgverlener Administreren van alle contactmomenten Genereren en beschikbaar stellen van managementinformatie Hosting en beveiliging van het softwareplatform
  • Moeten wij nog iets doen nadat een noshow in het systeem is gezet?
    Het no-show platform neemt voor 99% de werkzaamheden uit handen. Alle weren, bezwaren, telefoontjes, mailtjes, enz worden door onze servicecenter behandeld en alle betalingen worden door ons verwerkt. De patiënten worden op diverse manieren benaderd na een no show (email, sms, post, WhatsApp). In alle communicatie wordt de nadruk gelegd op een stukje bewustwording (storytelling, pictogrammen, eenvoudig taalgebruik), en daarbij worden alleen de contactgegevens van het servicecenter gegeven, zodat uw medewerkers daarmee niet worden belast. In alle communicatie worden online betaalmogelijkheden toegevoegd (Betaallink, QR-code etc.).

Hoe creëren we bereidheid tot betalen én bewustwording? 

Bewustwording

Vriendelijke, neutrale en begrijpelijke communicatie.

 

Communicatie door middel van storytelling waarbij in elk nieuw bericht meer uitleg gegeven wordt over de gevolgen van een
No Show.

 

Vriendelijke opvolging

Bieden van online betaalgemak 

Laat de patiënt kiezen op de manier dat zij zelf willen betalen. Stuur berichten per email, sms of whatsapp. En biedt ze de mogelijkheid om met de betaalmethode naar keuze te betalen (iDeal, creditcard, automatische incasso etc).

Met betaalgemak

Een redelijk maar zo laag mogelijk forfaitair wegblijftarief van € 35,00

Geen verhogingen met rente en incassokosten, maar door blijven gaan met het bewust maken van de patiënt

Een redelijk tarief

eenvoudig uw no-shows verlagen

Door het wegblijftarief laag te houden bereiken we twee dingen

​Het invoeren van een bescheiden wegblijftarief door ziekenhuizen kan worden gezien als een effectieve en begripvolle benadering om patiënten bewust te maken van het belang van het nakomen van afspraken. Door het bedrag laag te houden, wordt het niet als onredelijk ervaren door patiënten, wat leidt tot een hogere acceptatie en snellere betalingen.

  • Het lage bedrag zal niet als onredelijk hoog worden beschouwd door de patiënt en om die reden in veel gevallen betaald worden. 

  • Na de betaling van het wegblijftarief door de patiënt, kunnen we concluderen dat het doel van bewustwording is bereikt. Dit is meetbaar in de vorm van een verandering in het gedrag van de patiënt bij toekomstige afspraken. Er is een grotere kans dat de patiënt voortaan meer aandacht besteedt aan het tijdig verzetten of annuleren van afspraken, of zich er simpelweg aan houdt.

Home
Neem contact op
bottom of page