top of page

No shows zijn al jarenlang een groot probleem

Raymond Tournier

Zie onderstaand artikel, hieruit blijkt dat er in 2012 al grote problemen waren bij de ziekenhuizen in verband met no-shows.


Artikel uit de zorgvisie 25 juli 2012 :


Ziekenhuis moet “no-show” aanpakken


Kamerfractie D66 roept ziekenhuizen op beter hun best te doen om het aantal patiënten te verminderen dat niet komt opdagen voor een afspraak. D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra zegt in de Volkskrant hierbij te denken aan betere planning, effectievere aanpak van de wachttijden en meer mogelijkheden voor de patiënt om zijn afspraak te plannen en af te zeggen.


‘De patiënt van vandaag is heel goed in staat via internet een afspraak te maken die schikt en die dan ook gerespecteerd wordt’, aldus Dijkstra in de Volkskrant. Patiënten die niet komen opdagen, leveren de zorg een kostenpost op van 300 miljoen per jaar.


Lange wachttijden Ziekenhuizen pakken de “no-show” nu al op drie manieren aan. Zij houden rekening met een aantal niet-opdagers bij het volboeken van de agenda. Als iedereen toch komt leidt dat tot lang wachten. ‘Eenderde van de patiënten moet zelfs een uur of langer wachten. Ze krijgen bijna nooit informatie voor de langere wachttijd. Hun wordt meestal niet de mogelijkheid geboden op korte termijn terug te komen voor een nieuwe afspraak. Dit is frustrerend voor mensen die tijdig naar hun afspraak gaan en hun agenda daarvoor hebben vrijgemaakt’, aldus Dijkstra. Andere ziekenhuizen sturen de patiënt een herinnering, soms per sms. Een kwart stuurt de patiënt een rekening als hij niet is komen opdagen, variërend van 40 tot 45 euro. Dijkstra wijst erop dat de combinatie van herinnering en rekening bij het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag leidde tot halvering van de “no-show





Nieuw initiatief in 2023


Gelukkig zijn er stappen gezet maar anno 2023 is het aantal no-shows nog steeds onverminder hoog. Te hoog. Voordat een afspraak gemaakt wordt is de voorlichting om een afspraak te wijzigen stukken vooruit gegaan. Bij veel ziekenhuizen en andere zorginstellingen wordt gecommuniceerd dat wanneer een patient niet kan komen, op tijd de afspraak te verzetten. Maar nog steeds komen de no shows voor.



Met uw-no-show.nl willen we daar nu verandering aan brengen vandaar dit initiatief.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page